Metode (tehnici) de relaxare

Este întotdeauna plăcut cînd ne simţim relaxati. Totuşi, de multe ne este greu sau imposibil să ne relaxăm deoarece musculatura este tensionată, batăile inimii sunt neregulate, ne simţim neliniştiţi, ne doare capul, etc.
Încordarea şi neliniştea sunt efectul reacţiei de alertă a organimului care survine cînd ne este teamă, se simţim amenintaţi, suntem iritaţi sau mînioşi.

Reacţia de alertă, numită de renumitul fiziolog W. Cannon reacţie de fugă sau luptă – fight or flight reaction, este un fenomen absolut normal, comun omului şi animalelor şi esenţial pentru supravietuire.

Reacţia de alertă pregăteşte organismul (alocînd resursele necesare şi crescînd gradul de vigilenţă) să poată reacţiona prompt şi eficient fie prin fugă din calea pericolului, fie prin atac. Simptomele care survin cînd suntem încordaţi, mai ales tonusul muscular crescut, sunt efectul reacţiei de alertă.

Deşi reacţia de alertă este normală, dacă organismul adoptă astfel de reacţii prea frecvent sau dacă modificările corespunzătoare reacţiei de alertă survin în situaţii care nu prezintă niciun pericol, creşterea tonusului muscular şi celelalte modificări sunt disfuncţionale, nenecesare. Pe termen lung ele pot deveni o cauză sau un factor de intensificare a unor tulburări precum obosela cronică, durerile musculare, anxietatea, depresia, insomnia, etc.

Pe de altă parte, creşterea tonusului muscular antrenează o intensificare a tensiunii psihice şi a emoţiilor, care la rîndul lor intensifică tonusul muscular.
Există totuşi o serie de tehnici de relaxare care ajută la îndepărtarea simptomelor provocate de declanşarea inutilă a reacţiei de alertă. Ele sunt utile atît în combaterea stărilor de stres şi încordare obişnuită, prezente aproape la fiecare persoană cît şi la tratarea unor tulburări precum anxietatea cronică, depresia sau fobiile.

Prezentăm aici 2 dintre cele mai populare tehnici de relaxare:

Antrenamentul autogen
Relaxarea musculară progresivă

Postat în: Psihologie clinica » Psihoterapie
Taguri: