Articole care au tagul: Stres

Antrenamentul autogen

Sistemul nervos al fiecărui om este compus din două părţi: sistemul nervos somatic şi sistemul nervos vegetativ. Sistemul nervos somatic coordonează functii aflate în sfera controlului voluntar, cum ar fi mersul sau vorbitul. Sistemul nervos vegetativ se ocupă de acele funcţii ale organismului care nu sunt supuse controlului voluntar, cum ar fi digestia, bătăile inimii, respiraţia.

Problemele de tipul tensiune musculară crescută, nelinişte, ritm cardiac neregulat se datorează unor reacţii ale sistemului nervos vegetativ care nu sunt concordante cu împrejurările în care vă găsiti la un moment dat. De exemplu vă simţiţi încordat, tensionat, aveţi stări de sufocare în situaţii care nu justifică aceste reacţii (nu vă paşte niciun pericol).

Postat în Psihologie clinica » Psihoterapie

Cum să preveniţi apariţia depresiei

Depresia este o maladie psihică ce afectează astăzi un număr din ce în ce mai mare de persoane. Cu toate că nu este întotdeauna posibil să evităm apariţia depresiei, există mijloace prin care putem să prevenim această afecţiune. Prevenirea este importantă deoarece tratamentul depresiei poate fi costisitor, îndelungat, sau toxic pentru organism.

Pentru a ţine depresia la distanţă este bine să aveţi o dietă echilibrată, să dormiţi bine, să aveţi o viziune optimistă asupra vieţii (să gindiţi pozitiv), să aveţi cît mai puţine perioade în care nu sunteţi ocupat(ă) cu nimic.

Postat în Psihologie clinica » Depresie

Metode (tehnici) de relaxare

Este întotdeauna plăcut cînd ne simţim relaxati. Totuşi, de multe ne este greu sau imposibil să ne relaxăm deoarece musculatura este tensionată, batăile inimii sunt neregulate, ne simţim neliniştiţi, ne doare capul, etc.
Încordarea şi neliniştea sunt efectul reacţiei de alertă a organimului care survine cînd ne este teamă, se simţim amenintaţi, suntem iritaţi sau mînioşi.

Reacţia de alertă, numită de renumitul fiziolog W. Cannon reacţie de fugă sau luptă – fight or flight reaction, este un fenomen absolut normal, comun omului şi animalelor şi esenţial pentru supravietuire.

Postat în Psihologie clinica » Psihoterapie

Relaxarea musculară progresivă

Această tehnică de relaxare se bazează pe evidenţierea contrastului între relaxare şi încordare astfel încît persoana care învaţă să se relaxeze să observe ce anume este starea de încordare şi cum poate ea fi controlată sistematic.

Practicînd în mod repetat această tehnică veţi învăţa să recunoaşteţi şi să faceţi deosebirea între senzaţiile asociate cu încordarea musculară şi cele care acompaniază relaxarea. Cunoscînd aceste lucruri vă veţi putea induce o stare de calm şi relaxare cînd simţiti cele dintîi semne ale anxietăţii.

De aceea relaxarea musculară progresivă este utilă în tratarea unor tulburări precum anxietatea sau depresia.

Postat în Psihologie clinica » Psihoterapie